Physical Products Online Store

Thursday 5 April 2012

Panduan menjadi PAKAR Internet Marketing yang FOKUS

Oleh :Mohd Zulfadli (Smartzul)

Anda ingin menjadi seorang Internet Marketer yang mempunyai kepakaran tertentu? Tetapi kadang-kadang sering tertanya, bagaimana langkah permulaannya.

Terdapat ramai Internet Marketer di Malaysia. Mereka terdiri daripada pakar SEO, pakar affiliate marketing, pakar email marketing, pakar copywriting dan banyak lagi.

;Seorang Internet Marketer biasanya memfokus kepada sekurang-kurangnya SATU KEPAKARAN. Manakala USAHAWAN INTERNET adalah individu yang membangunkan sebuah organisasi perniagaan;

Bagi mereka yang ingin menjadi Internet Marketer yang terbaik, saranannya adalah pilih topik yang paling diminati dan sudah ada pengalaman mengenainya. Kemudian asah lagi kemahiran dan pertajamkan lagi teknik.

Internet Marketer tidak dapat mengelak daripada beberapa perkara berikut:
1. Menjual ebook berkaitan teknik pemasaran tersebut.
2. Menganjurkan seminar, bengkel, coaching, konsultasi dan seumpamanya.
3. Menulis mengenai subjek fokus tersebut sama ada di blog, Facebook dan forum online.

Perkara paling penting apabila kita mengatakan kita Internet Marketer adalah HASIL. Hasil ini tidak semestinya dalam bentuk pendapatan.

Contoh:
Pakar SEO: Mempunyai kaedah SEO yang terbukti berkesan untuk dapatkan ranking muka pertama dalam masa 24 jam. Ia juga hasil.
Copywriter: Menulis salescopy yang menyebabkan klien mereka mendapat puluhan dan ratusan ribu, walaupun mereka sendiri tidak mendapat sebanyak itu.

Tugas Internet Marketer adalah membantu klien. Tidak semestinya diri sendiri perlu hebat, mewah dan berpendapatan besar. Yang paling penting adalah kita mempunyai “senjata rahsia” tersendiri yang mampu menggandakan jualan dan prestasi perniagaan para klien.

Internet Marketer ibarat seperti seorang SAINTIS yang menghabiskan masa untuk mengkaji, meneleti, menguji, bereksperimen dan mendokumentasikannya.

No comments:

Post a Comment